magazyn-firma
Z tego artykułu dowiesz się:

Abonament RTV w firmie trzeba opłacać, nawet wtedy, gdy to pracownik przyniesie radioodbiornik i postawi go sobie na biurku, czy przy stanowisku pracy w hali produkcyjnej.

Teoretycznie dotyczy to… słuchania radia przez słuchawki. Przepisy są jednoznaczne. Radia słucha pracownik, ale abonament płaci pracodawca. I to za każdy odbiornik osobno.

Radioodbiornik pracownika a abonament

W halach fabrycznych słychać nie tylko urządzenia produkcyjne, a w biurze nie tylko szum klimatyzacji, czy dźwięk klawiszy lub drukarek. Przestrzeń pracowniczą często wypełnia muzyka lub wiadomości radiowe.

Niezależnie od tego, czy z głośników sączy się „Polka dziadek” Lata z Radiem od publicznego nadawcy, czy dżingle rozgłośni komercyjnych, danina na państwowe media się należy.

Tu jest zupełnie inaczej niż w domu, gdzie płacimy jedną stawkę. I to nawet wtedy, kiedy w każdym pomieszczeniu, łącznie z łazienką stoi osobny odbiornik FM.

Od przedsiębiorcy wymaga się więcej – obłędnie więcej! Jeśli 10 pracowników, pracujących w osobnych pomieszczeniach przyniesie sobie po radioodbiorniku, wówczas stawkę 7,50 trzeba pomnożyć razy 10. To już daje nam 75 złotych. W skali roku to… 900 złotych!

Dlaczego abonament płaci pracodawca, a nie pracownik?

To dobre pytanie do ustawodawcy. Jedyną logiczną odpowiedzią jest to, że pracodawcę łatwiej zwindykować. Skoro opłaca przeróżne składki za swoich pracowników, może też opłacić abonament.

Zdecydowanie „ładniej” ujęto tę kwestię na stronie internetowej Poczty Polskiej, odpowiedzialnej za ściąganie abonamentu:

„Pracodawca odpowiada za sprawy organizacyjne związane z miejscem pracy i jest zobowiązany do zarejestrowania oraz wnoszenia opłat abonamentowych za wszystkie odbiorniki radiofoniczne i telewizyjne używane w miejscu pracy, bez względu na to czyją są własnością. W przypadku używania prywatnego odbiornika radiofonicznego lub telewizyjnego przez pracownika w miejscu pracy, odpowiedzialność za brak rejestracji odbiorników ponosi pracodawca” – czytamy na stronie  „Informacja o abonamencie RTV” opublikowanej przez Pocztę Polską.

Jak firma może zaoszczędzić na abonamencie?

Kolejną „podpowiedź” znajdujemy na tej samej stronie nieco niżej: „Pracodawca może zakazać pracownikom używania niezarejestrowanych odbiorników”- w sumie to takie proste! Innym sposobem wskazanym w oficjalnej informacji jest zobowiązanie pracownika do „rejestracji prywatnego odbiornika na dane osobowe pracownika oraz adres firmy i wnoszenia opłat. Dowód zarejestrowania należy przechowywać w miejscu pracy”.

Swoją drogą ciekawe ilu jest takich pracowników, którzy zarejestrowali radio znajdujące się w zakładzie pracy, i którzy w szufladzie w firmowym biurku trzymają książeczkę opłat abonamentowych, aby w razie kontroli okazać swoją skrupulatność.

Czym jest odbiornik?

Definicja odbiornika i wykładnia prawa w tym zakresie jest dowodem na to, że prawo ma się nijak do postępu technologii. Można się spierać czy radio FM wbudowane w komórkę jest „urządzeniem stałym lub przenośnym umożliwiającym natychmiastowy odbiór programu radiowego lub telewizyjnego”. Bo jeśli tak, to do tej samej kategorii musielibyśmy zaliczyć komputer, który też pozwala na „odbiór programu” na przykład w trybie online. Nad tą kwestią zastanawialiśmy się już w Magazynie Firma w tym artykule.

Telewizor czy monitor?

Pewnym wyjaśnieniem pasującym do współczesnej konsumpcji treści jest doprecyzowanie, że „charakteru odbiorników nie mają odtwarzacze audio i odtwarzacze wideo, pozwalające na odtworzenie nagranej wcześniej audycji lub filmu, a także telewizor niepodłączony trwale ani czasowo do żadnej instalacji umożliwiającej odbiór programu, pełniący rolę monitora lub wykorzystywany wyłącznie do celów produkcyjnych”.

To oznacza, że słuchanie podcastu na odtwarzaczu audio – nawet jeśli jest to audycja wyprodukowana przez media publiczne (!) nie wiąże się z abonamentową daniną.

Do tego wyjaśnienia jednak sami pracodawcy podchodzą nadto ostrożnie. Na halach fabrycznych wolą bowiem, instalować kilkudziesięciocalowe monitory np. z filmami korporacyjnymi, instrukcjami multimedialnymi, czy statystykami produkcyjnymi, niż telewizory – tak na wszelki wypadek. Gdyby definicja się zmieniła. Warto więc nadstawić ucha

To Cię zainteresuje

31 01 23

Zakaz sprzedaży napojów energetycznych dla dzieci? Ministerstwo rozważa spore zmiany

Czy Ministerstwo Zdrowia wprowadzi zakaz sprzedaży napojów energetycznych dla dzieci? Problem jest poważny. Aktualnie w Ministerstwie Zdrowia trwają…
25 01 23

Otwartość BNP Paribas Faktoring

Feminatywy pozostają jedną z najgłośniejszych kwestii poruszanych w dyskusjach o ewolucji języka polskiego. Sam temat nadal budzi wiele…
BNP Parbas
24 01 23

Ceny biletów PKP. Ma być taniej. Rząd ma plan

Ceny biletów PKP mają być niższe. I to jeszcze w styczniu. Będą też dodatkowe pieniądze dla PKP. Są…
ceny biletów
13 01 23

Inflacja w Polsce. Są nowe dane. Jest zaskoczenie?

Inflacja w Polsce w grudniu 2022 była zgodna z wcześniejszymi przewidywaniami GUS. Wyniosła 16,6 proc. w ujęciu rok…

Dyrektywa Omnibus. Tak sprzedawcy omijają prawo

Dyrektywa Omnibus nakłada na właścicieli sklepów nowe obowiązki. Chodzi m.in. o wyeliminowanie fałszywych promocji, które wprowadzały w błąd…
dyrektywa omnibus

Sklepy stacjonarne zamykają się na potęgę. Tylko w kilku segmentach znaczne wzrosty liczby otwarć

Blisko 4 tysiące sklepów stacjonarnych zamknęło się w Polsce w całym 2022 roku. To dane firmy Dun &…
sklep spożywczy

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier