Niespodzianki w nagłówkach działają, ponieważ ludzkie mózgi lubią nowości. W porównaniu z oczekiwanymi przyjemnymi wydarzeniami, nieprzewidziane przyjemne rzeczy jeszcze bardziej „podkręcają” ośrodki przyjemności w naszych mózgach. Tym samym niespodzianki okazują się o wiele bardziej stymulujące i szybciej przykuwają naszą uwagę niż rzeczy, które dobrze znamy, a nawet bardzo lubimy. To wyjaśnia, dlaczego ludzie mogą podświadomie przedkładać nieoczekiwane doświadczenie nad coś, czego chcą.
Istnieje zjawisko psychologiczne, które można skutecznie wykorzystać, zwane luką ciekawości, czyli luką między czymś, co dana osoba wie, a tym, co chce wiedzieć. Ludzie zaczynają odczuwać pewnego rodzaju deprywację, gdy zauważają lukę w swojej wiedzy. Więcej wskazówek dla copywriterów na: http://przedsiebiorczosc-48h.pl/category/marketing-i-sprzedaz/.
Można wywołać to uczucie, podając tylko trochę informacji. Gdy dana osoba wie trochę, będzie chciała dowiedzieć się więcej i uzupełnić brakujące informacje, aby poczuć się lepiej. Mając to na uwadze, spróbuj „zalać pompę”, podając czytelnikom intrygujące (choć niekompletne) informacje w nagłówku, mówiąc im wystarczająco dużo, aby wzbudzić ich ciekawość, ale nie na tyle, aby zdradzić swoją historię.
Wszyscy wiedzą, że superlatywy, takie jak „najlepszy”, „najlepszy” i „największy”, są skuteczne w nagłówkach, ale czasami superlatywy negatywne, takie jak „najgorszy”, mają jeszcze większą moc. Być może dzieje się tak dlatego, że negatywy są nieoczekiwane w porównaniu z pozytywami, a zatem powodują zaskoczenie. Poza tym negatywy są potężne w wykorzystywaniu ludzkich niepewności. Używanie słów takich jak „nie”, „przestań” i „unikaj” często działa dobrze, ponieważ każdy chce wiedzieć, czy jest coś, co powinien przestać robić. To, czego ludzie naprawdę chcą, to poczucie przewidywalności i porządku w swoim życiu. Każdy chce mieć kontrolę nad swoim światem. Dlatego szukają sekretów, wskazówek, zasad, podpowiedzi, praw i systemów, które obiecują zaprowadzić porządek i nadać rzeczom lepszy sens.
Masz tylko sekundy, aby przyciągnąć uwagę czytelnika, dlatego tak ważne są angażujące nagłówki. Nagłówek musi dostarczać wysokiej jakości treści w krótkim zdaniu, dlatego ważne jest, aby połączyć się z czytelnikiem, dać efekt wizualny i przekonać odbiorców do kliknięcia. Równie ważne jest, aby nagłówek był adekwatny do treści. W przeciwnym razie szybko stracisz czytelnika.