2 min. czytania

Dyrektywa Omnibus. Tak sprzedawcy omijają prawo

dyrektywa omnibus
Autor
redakcja
Opublikowano
11 01 23
Z tego artykułu dowiesz się:

Dyrektywa Omnibus nakłada na właścicieli sklepów nowe obowiązki. Chodzi m.in. o wyeliminowanie fałszywych promocji, które wprowadzały w błąd klientów. Jak się jednak okazuje, przepisy są dziurawe, a przedsiębiorcy już uczą się jak korzystać z luk.

Dyrektywa Omnibus to zestaw przepisów, które nakładają na przedsiębiorców sporo nowych obowiązków. Przede wszystkim chodzi o konieczność informowania klientów o najniższej cenie produktu z ostatnich 30 dni. Zmiana ma wyeliminować fałszywe promocje, kiedy to przedsiębiorcy przed tym jak zaproponują obniżkę ceny, najpierw ją podnoszą. Okazuje się, że nie wszyscy przedsiębiorcy stosują się do zmian w prawie.

Jednym z najczęściej stosowanych obejść przepisów jest ten dotyczący właśnie promocji. Część przedsiębiorców w ogóle nie zastosowała dyrektywy, ini pomijają wskazywanie najniższej ceny uznając, że wprowadzają do oferty „indywidualne” kody rabatowe. A tych nie trzeba uwzględniać w odniesieniu do dyrektywy omnibus.

Dyrektywa Omnibus – promocje

Jak przekonuje UOKiK, do organizacji wpływają już pierwsze sygnały od konsumentów w sprawie nieprawidłowego uwidaczniania obniżek cen. Urzędnicy wskazują, że przepisy mają luki, a firmy już je wykorzystują. Luka to np. fakt, że nie trzeba podawać najniższej ceny z ostatniego miesiąca przed obniżką, jeśli nie jest ogłoszona promocja lub wyprzedaż. Przepisy nie dotyczą i nie ograniczają wahań cen oraz obniżek wynikających z programów lojalnościowych czy spersonalizowanych zniżek (np. z okazji urodzin), o ile nie są adresowane do ogółu lub większości konsumentów.

Wystarczy więc, że przedsiębiorca zamiast hasła „promocja” użyje określenia „akcja specjalna” i już nie będzie musiał stosować się do przepisów. Mało tego. Dyrektywa nie dotyczy także promocji warunkowych, np. „kup 2, zapłać 30% taniej za drugi” albo "zrób zakupy za 50 zł, dostaniesz prezent".

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

11 03 24

Rynek leasingu bije rekordy. PKO Leasing umacnia się na pozycji lidera

PKO Leasing umocnił pozycję lidera w rekordowym dla leasingu roku W 2023 roku Grupa PKO Leasing udzieliła klientom finansowania…

Ile trwa założenie działalności gospodarczej?

Założenie działalności gospodarczej wymaga spełnienia kilku formalności. Ile trwa założenie działalności gospodarczej? Formalności związane z uruchomieniem jednoosobowej działalności…
06 03 24

Protest rolników w Warszawie. Pszczelarze i branża spożywcza strajkuje.

Protest rolników w Warszawie gromadzi kilkadziesiąt tysięcy właścicieli gospodarstw, sadowników, pszczelarzy czy myśliwych. Jakie mają postulaty? Krótko wyjaśniamy…
protesty rolników
05 03 24

Minimalna pensja nie ochroni przed komornikiem?

Minimalna pensja stała się skuteczną ochroną przed egzekucją komorniczą. Zdaniem komorników - tak skuteczną, że nie pozwala na…
minimalna pensja

Aż 35% Polaków przyznaje, że problemy finansowe mają wpływ na ich zdrowie psychiczne

Aż 35% Polaków przyznaje, że problemy finansowe mają wpływ na ich zdrowie psychiczne Problemy finansowe to nie tylko…
problemy_finansowe
16 02 24

E-PIT. Zwrot czy nadpłata podatku?

E-PIT. Zwrot czy nadpłata podatku? Gorący okres rozliczeń podatkowych za 2023 rok już za pasem. Wiele osób zastanawia…
pit

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier