magazyn-firma
2 min. czytania

Dyrektywa Omnibus. Tak sprzedawcy omijają prawo

dyrektywa omnibus
Autor
redakcja
Opublikowano
11 01 23
Z tego artykułu dowiesz się:

Dyrektywa Omnibus nakłada na właścicieli sklepów nowe obowiązki. Chodzi m.in. o wyeliminowanie fałszywych promocji, które wprowadzały w błąd klientów. Jak się jednak okazuje, przepisy są dziurawe, a przedsiębiorcy już uczą się jak korzystać z luk.

Dyrektywa Omnibus to zestaw przepisów, które nakładają na przedsiębiorców sporo nowych obowiązków. Przede wszystkim chodzi o konieczność informowania klientów o najniższej cenie produktu z ostatnich 30 dni. Zmiana ma wyeliminować fałszywe promocje, kiedy to przedsiębiorcy przed tym jak zaproponują obniżkę ceny, najpierw ją podnoszą. Okazuje się, że nie wszyscy przedsiębiorcy stosują się do zmian w prawie.

Jednym z najczęściej stosowanych obejść przepisów jest ten dotyczący właśnie promocji. Część przedsiębiorców w ogóle nie zastosowała dyrektywy, ini pomijają wskazywanie najniższej ceny uznając, że wprowadzają do oferty „indywidualne” kody rabatowe. A tych nie trzeba uwzględniać w odniesieniu do dyrektywy omnibus.

Dyrektywa Omnibus – promocje

Jak przekonuje UOKiK, do organizacji wpływają już pierwsze sygnały od konsumentów w sprawie nieprawidłowego uwidaczniania obniżek cen. Urzędnicy wskazują, że przepisy mają luki, a firmy już je wykorzystują. Luka to np. fakt, że nie trzeba podawać najniższej ceny z ostatniego miesiąca przed obniżką, jeśli nie jest ogłoszona promocja lub wyprzedaż. Przepisy nie dotyczą i nie ograniczają wahań cen oraz obniżek wynikających z programów lojalnościowych czy spersonalizowanych zniżek (np. z okazji urodzin), o ile nie są adresowane do ogółu lub większości konsumentów.

Wystarczy więc, że przedsiębiorca zamiast hasła „promocja” użyje określenia „akcja specjalna” i już nie będzie musiał stosować się do przepisów. Mało tego. Dyrektywa nie dotyczy także promocji warunkowych, np. „kup 2, zapłać 30% taniej za drugi” albo "zrób zakupy za 50 zł, dostaniesz prezent".

To Cię zainteresuje

25 01 23

Otwartość BNP Paribas Faktoring

Feminatywy pozostają jedną z najgłośniejszych kwestii poruszanych w dyskusjach o ewolucji języka polskiego. Sam temat nadal budzi wiele…
BNP Parbas
24 01 23

Ceny biletów PKP. Ma być taniej. Rząd ma plan

Ceny biletów PKP mają być niższe. I to jeszcze w styczniu. Będą też dodatkowe pieniądze dla PKP. Są…
ceny biletów
13 01 23

Inflacja w Polsce. Są nowe dane. Jest zaskoczenie?

Inflacja w Polsce w grudniu 2022 była zgodna z wcześniejszymi przewidywaniami GUS. Wyniosła 16,6 proc. w ujęciu rok…
12 01 23

Shopee niespodziewanie kończy działalność w Polsce. Allegro pozbyło się poważnej konkurencji

Shopee, platforma zakupowa kojarzona z krzykliwych reklam kończy działalność. 13.01.2023 platforma znika z polskiego rynku. Shopee kończy działalność…

Sklepy stacjonarne zamykają się na potęgę. Tylko w kilku segmentach znaczne wzrosty liczby otwarć

Blisko 4 tysiące sklepów stacjonarnych zamknęło się w Polsce w całym 2022 roku. To dane firmy Dun &…
sklep spożywczy
05 01 23

Fundacja Polska Bezgotówkowa wydłużyła okres finansowania terminali i softposów

Do 12 miesięcy Fundacja Polska Bezgotówkowa wydłuża okres finansowania terminali i aplikacji płatniczych na urządzenia mobilne (tzw. softposy).…
terminal

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier