magazyn-firma
Z tego artykułu dowiesz się:

Mobilność pracowników będzie spadać. Dojeżdżający do pracy, coraz mocniej odczuwają rosnące ceny paliw. Na biurkach szefów lądują wypowiedzenia, bo przyjezdni pracownicy szukają zajęcia bliżej domu. W wielu firmach to właśnie przyjezdni w pierwszej kolejności dostają podwyżki.

Ceny paliw - wysokie koszty dojazdu

W ostatnich latach eksperci rynku pracy coraz częściej chwalili Polaków, za coraz większą mobilność. Wiele osób z miast powiatowych i wsi dojeżdżało do większych ośrodków, gdzie można znaleźć dużo ciekawsze oferty pracy. Dystans 40, czy 60 kilometrów robił na ludziach coraz mniejsze wrażenie. Do czasu. Wszystko psują rosnące ceny paliw.

Teraz, jak donoszą czytelnicy Magazynu Firma, coś się w tym zakresie zmienia. „Już dwóch pracowników złożyło wypowiedzenia z tego powodu” – pisze nasz czytelnik z Radomia. Szefowie w wielu firmach coraz częściej odczuwają presję na podwyżki. Zdanie „nie stać mnie już na tę robotę” pada coraz częściej.

CZYTAJ TAKŻE: Inflacja? Jaka inflacja? Polacy za wzrost cen obwiniają... przedsiębiorców.

Koszty dojazdu do pracy rosną

Pan Marian dojeżdża do pracy 13-letnim, benzynowym fordem. Do pracy ma równie 50 kilometrów. A zatem w dwie strony robi 100 km. Średnie spalanie w jego przypadku to 7 litrów w cyklu mieszanym. To oznacza, że uwzględniając obecne ceny paliw, podróż w dwie strony przy cenie 6 zł / litr wyniesie go 42 złote. W miesiącu liczącym 22 dni robocze dojazdy do pracy pochłoną więc 924 złote! Zatem nawet jeśli w swojej okolicy znajdzie pracę z wynagrodzeniem niższym np. o 600 złotych – w kieszeni zostanie mu ponad 300 złotych. „To jest różnica, o której warto pomyśleć. Najgorsze jest to, że nie wiadomo ile za paliwo będziemy płacić np. w listopadzie” – mówi.Dla porównania, nieco ponad rok temu, kiedy benzyna kosztowała 4,60 zł za litr. Dojazdy do pracy kosztowały go około 700 złotych.

Innej możliwości dojazdu Pan Marian nie ma. Wprawdzie z jego miejscowości kursują busy, jednak rozkład jazdy zupełnie nie pasuje do godzin jego pracy.

Podwyżki płac a ceny paliw

Między innymi z tego powodu pracodawcy, myśląc o podwyżkach, w pierwszej chwili decydują się na przyznanie ich najbardziej cennym pracownikom, którzy mieszkają w sporej odległości od firmy. To w ich portfele, w pierwszej kolejności inflacja uderza najmocniej.

Choć może to rodzić sprzeciw „miejscowych”, którzy oprócz inflacji płacą więcej za mieszkanie w dużym mieście. Dojeżdżający muszą tankować, ale płacą co do zasady niższe raty kredytów, lub płacą mniej za mieszkanie. Tego sporu pogodzić się nie da inaczej, niż dając podwyżki wszystkim, ale firm często na to nie stać.

Drogie dojazdy do pracy

Firmy przewozowe oferujące transport osób, często już podniosły stawki swoich usług i… przymierzają się do kolejnych. Galopada cen paliw sprawia, że ten biznes staje się coraz mniej opłacalny. Właściciele firm transportowych narzekają, że i tak ruch w biznesie od momentu rozpoczęcia pandemii jest mniejszy. Wiele dojeżdżających osób przeszło np. na pracę zdalną. Ruch w interesie jest dużo gorszy niż 4 czy 5 lat temu. Sporo stracili także na szkolnym lockdownie. Uważają, że straty z pierwszej połowy 2021 oraz całego 2020 roku są właściwie nie do odrobienia.

Inflacja gorsza od pandemii

Wygląda na to, że inflacja mocniej uderzy w rynek pracy niż pandemia. W czasie lockdownu, wiele osób przeszło na zdalne zatrudnienie i zaoszczędziło na dojazdach. Presji płacowej raczej nie było, bo każdy bał się o jutro. Teraz sytuacja zmieniła się o 180 stopni. Co najgorsze, końca dynamicznego wzrostu cen, póki co, nie widać.

Próżno też oczekiwać masowych przeprowadzek do większych miast. To, co dzieje się z cenami mieszkań, a także najmu sprawia, że zmiana miejsca zamieszkania jest właściwie możliwością czysto teoretyczną. Brutalnie weryfikuje ją matematyka.

To Cię zainteresuje

25 01 23

Otwartość BNP Paribas Faktoring

Feminatywy pozostają jedną z najgłośniejszych kwestii poruszanych w dyskusjach o ewolucji języka polskiego. Sam temat nadal budzi wiele…
BNP Parbas
24 01 23

Ceny biletów PKP. Ma być taniej. Rząd ma plan

Ceny biletów PKP mają być niższe. I to jeszcze w styczniu. Będą też dodatkowe pieniądze dla PKP. Są…
ceny biletów
13 01 23

Inflacja w Polsce. Są nowe dane. Jest zaskoczenie?

Inflacja w Polsce w grudniu 2022 była zgodna z wcześniejszymi przewidywaniami GUS. Wyniosła 16,6 proc. w ujęciu rok…

Dyrektywa Omnibus. Tak sprzedawcy omijają prawo

Dyrektywa Omnibus nakłada na właścicieli sklepów nowe obowiązki. Chodzi m.in. o wyeliminowanie fałszywych promocji, które wprowadzały w błąd…
dyrektywa omnibus

Sklepy stacjonarne zamykają się na potęgę. Tylko w kilku segmentach znaczne wzrosty liczby otwarć

Blisko 4 tysiące sklepów stacjonarnych zamknęło się w Polsce w całym 2022 roku. To dane firmy Dun &…
sklep spożywczy

Deficyt pracowników. Pełna lista zawodów, w których brakuje rąk do pracy

W wielu branżach deficyt pracowników to wciąż normalność. Oto pełna lista zawodów, w których brakuje rąk do pracy.…
praca

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier