Najpopularniejsza forma nawiązywania współpracy, bardzo często nazywana „śmieciówką” i porównywana z etatem. Jaki jest koszt pracodawcy umowa zlecenie.

W ostatnich latach znacząco wzrosła popularność zatrudniania pracowników na podstawie umów cywilnoprawnych, szczególnie przy wykorzystaniu do tego umowy zlecenie. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, czym charakteryzuje się ta forma współpracy, jakie są jej wady i zalety oraz ile wynosi koszt pracodawcy umowa zlecenie.

Co wyróżnia umowę zlecenie

Umowa zlecenie mimo, że reguluje zasady współpracy pomiędzy jej stronami: zleceniodawcą i zleceniobiorcą, nie podlega pod przepisy Kodeksu pracy. Dlatego pracującej w oparciu o nią osoby nie chronią przepisy prawa pracy i nie ma wynikających z kodeksu przywilejów. Nie dla niej płatny urlop czy zwolnienia lekarskie na chore dziecko.

Jej szczegółowe warunki zawierają artykułu: 734-751 Kodeksu cywilnego. Dzięki regulacji w tym akcie, zlecenie nazywane jest umową cywilnoprawną.

Jest to umowa starannego działania, a nie jak na przykład umowa o dzieło rezultatu. Co oznacza, że w czasie jej trwania zleceniobiorca zobowiązuje się do wykonywania powierzonych mu zadań z najwyższą starannością. Ale bez nacisku na ostateczny wynik. Właśnie ta cecha powoduje, że zlecenie przez wiele firm stosowanych jest jako zamiennik umowy o pracę.

CZYTAJ TAKŻE: Świadectwo pracy dla zleceniobiorcy

Czy umowa zlecenie musi być na piśmie

Co do zasady każdą umowę zawieraną z drugim człowiekiem lepiej spisać. Nawet jeśli przepisy tego nie wymagają. Posiadanie papierowej wersji oczekiwań oraz praw i obowiązków pozwala na sprawne rozwiązanie ewentualnych konfliktów, które mogą pojawić się w przyszłości.

W przypadku umowy zlecenia przepisy nie wymagają formy pisemnej. Ale jak już wspomnieliśmy, zalecamy potwierdzenie ustnych postanowień na piśmie. W dokumencie powinny się znaleźć:

  • wskazanie stron, wraz z danymi umożliwiającymi identyfikację np., numer PESEL i numer NIP
  • daty rozpoczęcia i zakończenia współpracy
  • dokładnie określony przedmiot zlecenia, czyli to do czego zobowiązuje się zleceniobiorca
  • wynagrodzenie.

Zarówno zleceniobiorca, jak i zleceniodawca powinni podpisać umowę. Po czym każdy z nich otrzyma swój egzemplarz.

CZYTAJ TAKŻE: Mikrorachunek podatkowy. Od kwietnia ważne zmiany

Wady i zalety umowy zlecenie

Wielu przedsiębiorców sądzi, że umowa zlecenie to same zalety. Niestety nie. Wciąż pokutuje przekonanie, że jest korzystniejsza z punktu widzenia kosztów ponoszonych przez przedsiębiorcę. Ale dotyczy to tylko sytuacji, gdy zleceniobiorca ma inną podstawę ubezpieczenia np. jest studentem lub emerytem. Poza tym zlecenie może i to skutecznie zdezorganizować pracę w firmie. Ponieważ zleceniobiorca, jeśli nie ma zapisanego w umowie terminu wypowiedzenia, może odejść z dnia na dzień.

Istotą umowy zlecenie jest bowiem swoboda zleceniobiorcy. Osoba, która podejmie się wykonania zleconych jej czynności, samodzielnie zarządza swoją praca, nie obowiązuje jej godzinowy wymiar czasu pracy. To ona decyduje, gdzie wykonuje zlecenie. Nie podlega też kierownictwu zleceniodawcy. A jeżeli ten próbuje ingerować w wymienione wolności i upodobnić zlecenie do umowy o pracę, mogą mu grozić konsekwencje.

Jedną z najbardziej dotkliwych jest uznanie przez uprawnione do tego organy umowy zlecenie za umowę o pracę. Kodeks pracy w artykule 22 zakazuje zastępowania umowy o pracę umową cywilnoprawną. Jeśli więc stosunek pomiędzy stronami spełnia warunki etatu, takim właśnie będzie bez względu na nazwę. Jeżeli zleceniobiorca wystąpi do sądu o ustalenie stosunku pracy. Dotychczasowy zleceniodawca będzie musiał liczyć się z dodatkowymi kosztami.

CZYTAJ TAKŻE: Przedsiębiorcy są zadowoleni. Rok 2020 nie pozbawił ich optymizmu

Koszt pracodawcy umowa zlecenie

Na stronie biznes.gov.pl znajdują się przykładowe wyliczenia. Wynika z nich jednoznacznie, że zlecenie kosztowo opłaca się tylko w niektórych przypadkach. Bardzo dużo zależy od sytuacji zleceniobiorcy. Jeśli posiada on inne prawo do ubezpieczenia, czyli jest studentem czy osobą prowadzącą działalność gospodarczą rzeczywiście ta forma współpracy będzie dla zleceniodawcy opłacalna. Ale, gdy stroną umowy będzie dorosła, nie ucząca się, bezrobotna osoba, wtedy koszty będą takie same jak w przypadku pracownika zatrudnionego w oparciu o umowę o pracę.

Koszt pracodawcy umowa zlecenie obejmuje następujące składki:

  • emerytalną – 9,76 proc.
  • rentową – 6,5 proc.
  • chorobową – 2,45 proc.
  • wypadkową – 0,67 proc. do 3,86 proc.

A także składkę na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Co przy wynagrodzeniu 3000 brutto, daje około 615 zł kosztów pracodawcy.

Dodatkowo w 2018 roku wprowadzona została minimalna stawka godzinowa. Co oznacza, że zleceniodawcy nie można zapłacić mniej za przepracowaną godzinę. W 2021 roku wynosi ona 18,30 zł brutto.

CZYTAJ TAKŻE: Leasing pracowniczy. Nie chcesz zwalniać pracownika? To go wypożycz