magazyn-firma
2 min. czytania

Kto nadal robi biznes z Rosją? 

Biznes z Rosją
Autor
Adam Adamski
Opublikowano
14 03 22
Z tego artykułu dowiesz się:

Wystarczy przejechać autostradą A2, by bez trudu znaleźć ciężarówki z rosyjskimi i białoruskimi tablicami rejestracyjnymi. Kto mimo brutalnej wojny w Ukrainie nadal robi biznes z Rosją? Sposobem na wybiórcze sankcje może być jedynie postawa konsumentów i firm! Na co zwrócić uwagę?

Biznes z Rosją na cenzurowanym

Postawa wielu polskich firm jest godna podziwu. Mimo że sankcje nie dotykają ich branż, zdecydowały się powiedzieć stop produktom z etykietą „Wyprodukowano w Rosji”. Mimo realnych strat, a czasem nawet zachwiania fundamentów swojego biznesu postawiły na etykę. Pojedyncza decyzja nie jest może działem wielkiego kalibru, które zachwieje Kremlem. Solidarna postawa może jednak wiele zdziałać i wpisywać się w globalny trend unikania rosyjskich produktów. Biznes z Rosją nie jest niczym dobrym.

Kolejne firmy nie czekały z decyzjami. Wiele z nich poinformowało swoich rosyjskich kontrahentów, że nie kupią od nich (lub nie sprzedadzą im) niczego więcej. Decyzje Allegro, które zamyka swoją platformę na produkty z Rosji i Białorusi, może tylko ten proces przyspieszyć.

Skąd rosyjskie ciężarówki na polskich drogach

Niestety, na polskich drogach nie brakuje rosyjskich lub białoruskich ciężarówek, które przekraczają granicę w obie strony. Każda z nich to tony wwożonego lub wywożonego towaru. To miliony złotych lub euro obrotów.

Coś nie zadziałało? Nie. Sankcje nie obejmują całego handlu, tylko wybrane działy. Granice nie są zamknięte. Co nie jest zakazane, jest dozwolone. Takie jest prawo.

KAS: Rosyjskie ciężarówki zgodnie z prawem

Sprzeciw wobec trwającej wymiany handlowej z Rosją widać m.in. w internecie. Są już osoby, które zdecydowały się zaprotestować przeciwko praktyce wpuszczania tirów ze wschodu. Swoje stanowisko zabrała Krajowa Administracja Skarbowa, która zdaje się studzić nastroje:

Polska jako członek Unii Europejskiej (UE) jest częścią unii celnej. Większość transportów realizowanych przez terytorium RP to tranzyt z innych krajów Unii Europejskiej m.in. do Rosji. Wywożone z UE są wyłącznie towary nieobjęte sankcjami wywozowymi. Na polskiej granicy zewnętrznej odprawy są dokonywane zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym rozporządzeniami i decyzjami Rady UE. Każdy wywóz towarów poza europejski obszar celny podlega kontroli granicznej realizowanej przez polskie służby” – czytamy w komunikacie.

CZYTAJ TAKŻE: Jak działają banki w czasie wojny?

Towary z Rosji z polskim kodem kreskowym

Rozpoznawanie towarów po kodzie EAN może wprowadzać w błąd. Zgodnie ze standardem kod kreskowy rosyjskich produktów zaczyna się od przedziału 460-469, a białoruskich - 481. Może się jednak zdarzyć, że produkt wyprodukowany w Rosji posiada „polski kod” 590. Jak to możliwe? Wystarczy, że nadaje go polski dystrybutor. W jednym z marketów, który odrzucił natychmiast rosyjskie produkty, jeszcze niedawno na półce znaleźliśmy globus edukacyjny, który, choć miał kod zaczynający się od 590, miał też adnotację „Wyprodukowano w Rosji”. Selekcja towarów w sklepach, które jasno chcą odrzucić wszystko, co rosyjskie może być dziurawa. I to nie z winy samych sklepów.

Inna rzecz, to kwestia etyki samych firm, które nadal decydują się na wprowadzenie do obrotu produktów z Rosji lub Białorusi. To także kwestia sumienia tych, którzy nadal sprzedają do Rosji swoje produkty, lub prowadzą tam biznes.

Napiszemy coś niepopularnego, ale bardzo prawdziwego. Są sprawy ważniejsze niż pieniądze. Na szczęście coraz więcej przedsiębiorców doskonale zdaje sobie z tego sprawę.

To Cię zainteresuje

31 01 23

Zakaz sprzedaży napojów energetycznych dla dzieci? Ministerstwo rozważa spore zmiany

Czy Ministerstwo Zdrowia wprowadzi zakaz sprzedaży napojów energetycznych dla dzieci? Problem jest poważny. Aktualnie w Ministerstwie Zdrowia trwają…
25 01 23

Otwartość BNP Paribas Faktoring

Feminatywy pozostają jedną z najgłośniejszych kwestii poruszanych w dyskusjach o ewolucji języka polskiego. Sam temat nadal budzi wiele…
BNP Parbas
24 01 23

Ceny biletów PKP. Ma być taniej. Rząd ma plan

Ceny biletów PKP mają być niższe. I to jeszcze w styczniu. Będą też dodatkowe pieniądze dla PKP. Są…
ceny biletów
13 01 23

Inflacja w Polsce. Są nowe dane. Jest zaskoczenie?

Inflacja w Polsce w grudniu 2022 była zgodna z wcześniejszymi przewidywaniami GUS. Wyniosła 16,6 proc. w ujęciu rok…

Dyrektywa Omnibus. Tak sprzedawcy omijają prawo

Dyrektywa Omnibus nakłada na właścicieli sklepów nowe obowiązki. Chodzi m.in. o wyeliminowanie fałszywych promocji, które wprowadzały w błąd…
dyrektywa omnibus

Sklepy stacjonarne zamykają się na potęgę. Tylko w kilku segmentach znaczne wzrosty liczby otwarć

Blisko 4 tysiące sklepów stacjonarnych zamknęło się w Polsce w całym 2022 roku. To dane firmy Dun &…
sklep spożywczy

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier