magazyn-firma
3 min. czytania

Licencja transportowa dla firm użytkujących busy do 3,5t.

licencja_transportowa
Autor
redakcja
Opublikowano
20 04 22

Najpóźniej do 20 maja 2022 przedsiębiorcy, którzy zarabiają na transporcie międzynarodowym używając pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5t muszą dopełnić dodatkowych formalności. Będzie od nich wymagana licencja transportowa.

Niewielkie samochody dostawcze do 3,5t z kabiną sypialną za fotelami lub w górnej części kabiny (zwane kurnikiem) na stałe wpisały się w krajobraz przede wszystkim zachodniej Europy. Polskie firmy transportowe korzystały z tego, że nie obowiązywał dzienny czy tygodniowy limit czasu pracy kierowców. Krajowe przedsiębiorstwa szybko stały się liderem tzw. „ekspresów” i „przerzutów” realizowanych za granicą (transportów dokonywanych poza granicami kraju).

CZYTAJ TAKŻE: Pakiet Mobilności i powrót pojazdów. Jest apel przewoźników z 6 krajów

Pakiet Mobilności

Pakiet Mobilności, który wprowadza Unia Europejska wprowadza rewolucję rynku szybkiego transportu międzynarodowego. Od przedsiębiorców wymagana jest licencja transportowa. Trzeba się o nią postarać najpóźniej do 20 maja 2022.


Licencja transportowa to podstawa dla zarobkowego przewozu towarów pojazdami od 2,5 do 3,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej. Oprócz licencji przedsiębiorca musi też wykazać, że posiada stabilne finanse. Na każdy pojazd w firmie wymagana będzie gwarancja finansowa. O zezwolenie występujemy do starosty lub prezydenta miasta właściwego dla miejsca zamieszkania lub prowadzenia działalności gospodarczej. Istnieje też możliwość uzyskania zezwolenia w Biurze do spraw Transportu Międzynarodowego Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

CZYTAJ TAKŻE: Licencja przewozowa w Niemczech – sposób na pakiet mobilności?

Licencja transportowa 3,5 t. Kto nie potrzebuje?

Wymóg posiadania licencji transportowej nie oznacza, że każdy przedsiębiorca posiadający mały pojazd dostawczy będzie musiał się w nią zaopatrzyć. Licencja transportowa nie będzie wymagana dla krajowych i międzynarodowych przewozów osób, dla przewozów towarów tylko na terenie kraju, a także w przypadku przewozów rzeczy na potrzeby własne (nawet międzynarodowo).

Licencja na transport międzynarodowy

Jeśli przedsiębiorca świadczy usługi międzynarodowego przewozu towarów dużymi samochodami, to jeśli ma w swojej flocie mniejsze busy do 3,5 DMC będzie musiał takie samochodu zgłosić i „dopisać” je do swojego zezwolenia na transport.

Gdy przedsiębiorca do tej pory nie posiadał licencji przewozowej bo woził towary małymi „busami” musi postarać się o zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Kosztuje ono 1000 zł. Firma musi mieć też stałą siedzibę wraz z miejscami parkingowymi. Liczba miejsc parkingowych to minimum 1/3 liczby pojazdów zgłoszonych do zezwolenia. Przewozy trzeba też zorganizować tak by pojazd wrócił do bazy przynajmniej raz na 8 tygodni.

Licencja transportowa - zabezpieczenie finansowe

Licencja transportowa wymaga też zabezpieczenia finansowego. Na pierwszy pojazd zabezpieczenie finansowe to 1800 euro, a na każdy kolejny 900 euro. Firma musi też mieć osobę zarządzającą transportem. Taki specjalista musi mieć certyfikat kompetencji zawodowych. Licencja transportowa to spory koszt. Za licencję do 5 lat trzeba zapłacić 4000 zł + 440 zł za każdy wypis. Licencja obowiązująca dłużej niż 5 lat (do 10 lat) to 8000 zł + 880 zł za każdy wypis.

Tachograf w busach 3,5t

Sporo kontrowersji budzą tachografy w busach do 3,5t. To małe urządzenia rejestrujące czas pracy kierowców. Dzięki temu, że busy do 3,5 t nie potrzebują tachografów kierowcy mogli jechać zdecydowanie dłużej niż kierowcy ciężarówek. Dzięki temu firmy mogły realizować przewozy ekspresowe na bardzo długich trasach. Zmiany w prawie dotyczącym transportu wymuszą jednak tachografy do małych busów. Takie zmiany mają być wprowadzone w lipcu 2026.

Za wykonywanie przewozów międzynarodowych busem 3,5t bez wymaganego zezwolenia zagrożone jest karą 12 000 złotych.

 

REKLAMA
(Wideboard)

To Cię zainteresuje

Podatek od nadmiarowych zysków. Która firma go zapłaci?

Podatek od nadmiarowych zysków, traktowany przez wielu jako „podatek Sasina” ma dotyczyć firm zatrudniających ponad 250 osób. Zapisano…
podatek od nadmiarowych zysków

Będzie porównywarka cen węgla. I to rządowa!

26 września 2022 rusza rządowa porównywarka cen węgla, a dokładnie możliwość rejestracji w niej przedsiębiorców. Kancelaria Premiera uruchomiła…
porównywarka cen węgla

CEIDG czeka rewolucja! Co się zmieni w jednym okienku?

CEIDG czeka rewolucja. Zresztą kolejna już w ostatnich latach. Tym razem resort rozwoju przygotował nowelizację ustawy regulującej działanie…
CEIDG

Frankowicze w tarapatach. Najpierw cios od Moskwy, teraz od Berna

Ogłoszenie mobilizacji przez Putina umocniło w środę franka, uznawanego za bezpieczną przystań do rekordowych poziomów. 24 godziny później…
Frankowicze
20 09 22

Ile kosztuje polecony priorytet? Poczta Polska znów podnosi ceny

Ile kosztuje polecony priorytet? Odpowiedź na to pytanie znów zmieni się od 1 października 2022 r. Poczta Polska…
Ile kosztuje polecony priorytet?
20 09 22

Tarcza Solidarnościowa dla firm

Poprawa konkurencyjności przedsiębiorstw oraz ograniczenie dynamiki wzrostu cen dla konsumentów – takie efekty w ocenie Ministerstwa Rozwoju ma…
Tarcza Solidarnościowa
REKLAMA
(Wideboard)

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier