magazyn-firma
3 min. czytania

Działalność gospodarcza w domu. Jak rozliczyć koszty

biuro w domu
Autor
Anna Nowakowska
Opublikowano
05 03 21
Z tego artykułu dowiesz się:

Prowadzenie biznesu generuje koszty. Większe lub mniejsze, ale zawsze. Działalność gospodarcza w domu nie będzie jednak przynosiła strat. Część z opłat możesz rozliczyć.

Działalność gospodarcza w domu też kosztuje

Prowadzenie firmy w miejscu zamieszkania to duża oszczędność, ale i spore wyzwanie. Nie każdy potrafi skupić się na zawodowych obowiązkach w przestrzeni zarezerwowanej dotąd do odpoczynku. Brak comiesięcznych kosztów utrzymania biura to duża ulga dla portfela, szczególnie początkującego przedsiębiorcy. Musisz jednak pamiętać, że brak dodatkowych opłaty za wynajem lokalu to jedno, a koszty eksploatacyjne to drugie. Zanim jednak zaczniesz je liczyć, zacznij od najważniejszego. By móc wykonywać działalność gospodarczą w miejscu zamieszkania, musisz wskazać ten adres jako siedzibę wykonywania działalności. Informację tę zgłaszasz do CEiDG albo we wniosku o rozpoczęcie prowadzenia działalności albo jako aktualizację, gdy w tym zakresie następuje zmiana.

CZYTAJ TAKŻE: Kim jest przedsiębiorca? Sprawdź ustawową definicję

Pracując w domu korzystasz chociażby ze sprzętu elektronicznego, który pobiera prąd. To z pewnością wpływa na wysokość rachunków. Tak samo jak internet. Dotychczasowy pakiet może okazać się za mały do prowadzenia biznesu. Monitoruj bieżące wydatki i sprawdzaj o ile wzrosły rachunki. Tylko opłaty poniesione w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej będziesz mógł zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodu.

CZYTAJ TAKŻE: Jaka forma opodatkowania będzie najlepsza

Wydzielenie części nieruchomości na prowadzenie działalności

To oczywiste, że do pracy potrzebujesz przestrzeni. Nawet jeśli jest to praca przy komputerze, dobrze by było gdyby nie stał na stole w kuchni. Ale względy praktyczne to nie wszystko. By rozliczać działalność prowadzoną w domu, musisz wskazać jaki procent przestrzeni wykorzystujesz na cele biznesowe. Deklaracja stanie się podstawą rozliczeń. Przedsiębiorca powinien w specjalnym oświadczeniu wskazać dokładnie, jaką część nieruchomości przeznacza na prowadzenie działalności gospodarczej. Dokument powinien być dołączony do księgi przychodów i rozchodów. W przypadku niektórych działalność np. lekarskiej sam fakt posiadania aktu własności lokalu to za mało. Przed rozpoczęciem świadczenia usług będziesz musiał zapytać o zgodę zarządcę nieruchomości np. wspólnotę. Wszak sąsiedzi mogą nie być zadowoleni z ilości osób odwiedzających gabinet, do którego droga prowadzi przez części wspólne takie jak klatka schodowa.

CZYTAJ TAKŻE: Działalność nierejestrowana szansą na wypróbowanie biznesu

Jakie koszty możesz rozliczyć

Bez względu na to, czy jesteś właścicielem mieszkania, czy je wynajmujesz czynsz płacisz zawsze. W przypadku wynajmowanego lokum będziesz mógł uwzględnić także tę opłatę. I tutaj właśnie przyda się informacja z wspomnianego wyżej oświadczenia o powierzchni wykorzystywanej do prowadzenia nieruchomości. Opłaty za czynsz i najem najlepiej rozliczyć procentowo. Jeśli lokal ma 40 metrów, a ty 20 m wykorzystujesz na cele biznesowe, będziesz mógł odliczyć połowę kwoty.

Inaczej sprawa wygląda z prądem, telefonem czy internetem. Tutaj kluczowa będzie umowa. Zawarta od razu na firmę pozwoli na całościowe rozliczenie kosztów. Jeśli jednak korzystasz z już doprowadzonego podłączenia, niezbędne będzie śledzenie bilingów i zaznaczanie, które połączenia były związane z działalnością.

CZYTAJ TAKŻE: Kiedy i jak otrzymasz pomoc od Rzecznika MŚP

Zaskakująca dla wielu przedsiębiorców jest informacja, że mogą odliczyć też odsetki od kredytu hipotecznego, zaciągniętego na zakup mieszkania. Tutaj także trzeba będzie skorzystać z proporcji korzystania zawartych w oświadczeniu.

Wszystkie wydatki powinny zostać ujęte w Księdze przychodów i rozchodów.

To Cię zainteresuje

02 02 23

Zamrożenie cen gazu dla piekarni i cukierni. Jak skorzystać?

Rząd zapowiada zamrożenie cen gazu dla piekarni i cukierni. Rozwiązanie takie wejdzie w życie na początku kwietnia. Piekarnie…

Wirtualne biuro – łatwy sposób na zmniejszenie kosztów prowadzenia firmy

Oddzielenie sfery prywatnej od zawodowej jest podstawową czynnością, na jakiej powinniśmy się skupić podczas prowadzenia firmy. Prowadząc jednoosobową…
12 01 23

Shopee niespodziewanie kończy działalność w Polsce. Allegro pozbyło się poważnej konkurencji

Shopee, platforma zakupowa kojarzona z krzykliwych reklam kończy działalność. 13.01.2023 platforma znika z polskiego rynku. Shopee kończy działalność…

Dyrektywa Omnibus. Tak sprzedawcy omijają prawo

Dyrektywa Omnibus nakłada na właścicieli sklepów nowe obowiązki. Chodzi m.in. o wyeliminowanie fałszywych promocji, które wprowadzały w błąd…
dyrektywa omnibus

Sklepy stacjonarne zamykają się na potęgę. Tylko w kilku segmentach znaczne wzrosty liczby otwarć

Blisko 4 tysiące sklepów stacjonarnych zamknęło się w Polsce w całym 2022 roku. To dane firmy Dun &…
sklep spożywczy
05 01 23

Fundacja Polska Bezgotówkowa wydłużyła okres finansowania terminali i softposów

Do 12 miesięcy Fundacja Polska Bezgotówkowa wydłuża okres finansowania terminali i aplikacji płatniczych na urządzenia mobilne (tzw. softposy).…
terminal

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier