magazyn-firma

Jak wynika z danych M/platform, lipiec 2021 to kolejny miesiąc, w którym handel tradycyjny zanotował wzrost sprzedaży w ujęciu rok do roku.

W dużej mierze wzrost ten był konsekwencją rosnących cen towarów spożywczych, a zatem obserwowanego obecnie poziomu inflacji.

Lipiec 2021 to kolejny miesiąc, w którym mogliśmy zaobserwować rokroczny wzrost obrotów w handlu tradycyjnym. Tym razem, wzrostowi temu nie towarzyszyły już wyraźnie większe koszyki czy częstsze wizyty w sklepach – wspomniane wskaźniki pozostawały na względnie stabilnym poziomie.

Obroty sklepów tradycyjnych

Zwiększenie obrotów w tradycyjnym kanale sprzedaży w porównaniu do lipca 2020 miało związek przede wszystkim z wartością naszych koszyków, która rok do roku zwiększyła się średnio o złotówkę i osiągnęła w ostatnim miesiącu poziom 21,13 zł. Wzrost wartości koszyka wynoszący 5% rok do roku wyrównał się zatem z raportowanym przez GUS lipcowym poziomem inflacji.

W stosunku do poprzedniego miesiąca, obserwowaliśmy podobną listę kategorii sterującą wzrostem obrotów w handlu tradycyjnym.

ZOBACZ TOP 10 KREATYWNYCH SPOSOBÓW JAK KLIENCI OKRADAJĄ SKLEPY

Handel tradycyjny - popularność

W lipcu w dalszym ciągu rosła wartość sprzedaży dużej grupy produktów świeżych i na wagę, jak mięso, wędliny, owoce, warzywa czy nabiał. Dodatkowo, wśród kluczowych grup produktowych w handlu tradycyjnym wysokim wzrostem nadal charakteryzowały się napoje bezalkoholowe (+6,9%), mrożonki, w tym lody (+4,4%) oraz wyroby tytoniowe (+2,9%).

Co klienci kupują najchętniej?

Rzadziej niż przed rokiem w lipcu do naszych koszyków w sklepach tradycyjnych trafiały natomiast wyroby alkoholowe – zarówno piwo, jak i wino, wódka czy inne mocne alkohole, co w efekcie poskutkowało tym, iż trzy pierwsze grupy odnotowały spadek wartości sprzedaży.

Najwolniej, bo w tempie 0,7% rok do roku, malała największa kategoria w ramach tej grupy produktowej – kategoria piwa. Jednocześnie, mocniejsze alkohole typu whisky, rum, gin czy likiery łącznie odnotowały zwiększenie wartości sprzedaży o 3,5%, zatem mimo iż kupiliśmy mniej butelek niż przed rokiem, nasze wydatki na tę kategorię wzrosły.

Segment piw bezalkoholowych

Wartym odnotowania jest fakt, iż pomimo tendencji spadkowej w jednej z największych kategorii spożywczych w Polsce – kategorii piwa – nieustannie dynamicznym wzrostem może szczycić się segment piw bezalkoholowych. Dzięki intrygującym smakom i interesującym nowościom (w szczególności w grupie 0,0%), Polacy rozsmakowali się w tego rodzaju trunkach i coraz chętniej je spożywają, przez co w tym roku w handlu tradycyjnym stanowią one łącznie już blisko 5% całej kategorii – skomentowała badanie Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych w M/platform.

REKLAMA
(Wideboard)

To Cię zainteresuje

Polski biznes coraz chętniej wdraża podpis elektroniczny – liczba jego użytkowników dynamicznie rośnie od kilku lat

Polscy przedsiębiorcy coraz śmielej sięgają po e-podpis. Certum z grupy Asseco, największy dostawca usług zaufania w Polsce z…

Inflacja delikatnie hamuje. Szczyt za nami?

17,4% wyniosła inflacja w listopadzie wynika z szybkiego szacunku Głównego Urzędu Statystycznego. To oznacza, że inflacja zaczyna hamować.…
inflacja

Będzie coraz trudniej o klienta. Spowolnienie mocno uderzyło w konsumentów jesienią!

ARC Rynek i Opinia informuje, że tylko w ciągu ostatniego miesiąca aż o 11 punktów procentowych wzrósł odsetek…
coraz trudniej o klienta

Będzie spowolnienie czy recesja? OECD opublikowało prognozy

Będzie spowolnienie czy recesja? To pytanie zadaje dziś wielu ekonomistów oraz przedsiębiorców. Odpowiedź OECD należy uznać za optymistyczną,…
spowolnienie czy recesja

Nie czas na nieśmiałość! 84% firm zapowiada podwyżki cen produktów i usług!

Podwyżki cen są konieczne, by wiele biznesów mogło nadal utrzymać się na powierzchni. Turboinflacja to nie czas na…
podwyżki cen

Mark Cole i wielu innych znanych mówców gośćmi specjalnymi 12. Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw.

Amerykanin Mark Cole – jeden z najlepszych mówców na świecie, najbliższy współpracownik Johna C. Maxwella oraz CEO Maxwell Leadership®,…
REKLAMA
(Wideboard)

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier